Een medewerker die zo gepassioneerd is over zijn/haar baan dat het aanstekelijk werkt op anderen: welke werkgever wil dat nou niet? Veel ondernemingen zijn gefocust op het binnenhalen van klanten en het vervullen van de behoeften van deze klanten. Hierdoor vergeten ze dat hun eigen medewerkers ook voor een groot deel invloed hebben op de klantervaring. Het is natuurlijk fijn als medewerkers graag voor je bedrijf werken. Is het niet nóg gaver als dit overspringt op klanten en potentieel talent? In deze blog lees je 5 tips over hoe jij je medewerkers ambassadeurs van jouw onderneming kan maken!
Door je missie en visie duidelijk te communiceren met je medewerkers, weten zij waar je als bedrijf naar toe wilt. Gebruik je missie en visie als basis voor een sollicitatiegesprek. Hierdoor weet je gelijk of een kandidaat een potentiële ambassadeur is voor jouw onderneming. Wanneer je je medewerkers als ambassadeurs betrekt bij het realiseren van de missie dragen ze sneller een steentje bij.
Vaak blijkt dat medewerkers in de praktijk te weinig ruimte krijgen voor vernieuwing en eigen initiatieven. Vraag feedback aan je medewerkers en laat jouw medewerkers ook regelmatig bij elkaar komen voor een vergadering. Laat je medewerkers hun eigen stempel drukken op jouw onderneming en zorg voor een vlakke bedrijfscultuur. Zo creëer je een werkplek waar ruimte is voor nieuwe ideeën.
Medewerkers die trots zijn op hun werk zijn vaak eerder geneigd om informatie over hun werk te delen. Dit kunnen vacatures, nieuwe producten en diensten of social media berichten zijn. Het gevolg hiervan is dat het bereik van de berichten veel groter is. Hierdoor is het belangrijk om het voor medewerkers gemakkelijk te maken om content te delen. Zorg daarom voor unieke content en moedig je medewerkers aan om de content te delen!
Zorg ervoor dat je medewerkers zich gezien en gewaardeerd voelen. Geef een compliment wanneer ze goed werk opleveren. Probeer daarnaast zo goed mogelijk op de hoogte te blijven van de projecten en werkzaamheden van werknemers. Wanneer jij als werkgever betrokken bent zullen jouw medewerkers dat ook sneller zijn.
Ook niet onbelangrijk: geef als werkgever zelf het goede voorbeeld! Als jij laat zien aan je medewerkers dat je gepassioneerd bent over jouw bedrijf, is dit ook aanstekelijk voor hen. Houdt je medewerkers op de hoogte van de stappen die de onderneming maakt. Bedank je medewerkers ook voor de bijdrage die ze geleverd hebben om ze gewaadeerd te voelen.
Wanneer maak jij van jouw medewerkers ambassadeurs?