Blije medewerkers zonder geldzorgen, dat wil iedere werkgever wel! Helaas komen geldzorgen bij werknemers vaker voor dan je denkt: meer dan de helft van de werkgevers in Nederland heeft personeelsleden die zorgen hebben over geld. Hoe kun je hier als werkgever het beste mee omgaan en hoe kun je deze werknemers het beste helpen? Wij helpen je graag verder!
Geldzorgen: dat is niet iets waar medewerkers zomaar over gaan praten. Zorgen over geld voelt voor veel mensen als falen, waardoor de drempel om hierover te beginnen erg hoog is. Goed en informeel contact onderhouden met medewerkers kan helpen om zorgen te herken en de drempel te verlagen. Gaat dit door het aantal medewerkers in jouw bedrijf niet lukken? Dan kan het helpen om een aantal vertrouwenspersonen te benoemen. Zo weten medewerkers altijd waar ze terecht kunnen met zorgen.
Over het algemeen zijn geldzorgen vaak te herkennen aan het gedrag van medewerkers. Dit zijn signalen dat jouw medewerker misschien geldzorgen heeft. Jouw medewerker:
Kan jij één of meerdere van deze vragen met ‘ja’ beantwoorden? Dan is het een goed idee om in gesprek te gaan met deze persoon.
Ben je door gesprekken, een informatieverzoek van een schuldeiser of loonbeslag achter gekomen dat diegene geldzorgen heeft? Dan is het belangrijk om zo snel mogelijk actie te ondernemen! Neem de werknemer apart en stel samen een plan op om uit de schulden te komen. Als werkgever is het natuurlijk ook mogelijk om professionele hulp aan te bieden, zoals een budgetcoach.
Wanneer jullie een plan hebben gemaakt om de schulden op te lossen, is het belangrijk om goed contact te onderhouden. Plan regelmatig een afspraak in om na te gaan wat de stand van zaken is. Zo zorgen jullie er samen voor dat jouw medewerker uit de problemen komt.
Twijfel je of een van jouw medewerkers geldzorgen hebt, of wil je advies over wat je kunt doen in jouw situatie? Neem contact op met Mirjam. Zij helpt je graag met het opstellen van een goed plan of de gesprekken met jouw medewerker overnemen. Wij nemen graag je zorgen over!