“Onder welke cao val ik eigenlijk als ik een payroll contract aanga? Is hier een speciale payroll cao voor?” Het is een vraag die we vaker horen. Bij payroll komen een hoop zaken kijken die wij graag voor je regelen, dus we leggen het je dan ook graag even uit!
Laten we dit eerst duidelijk maken: een payroll cao bestaat niet. Sinds januari 2020 zijn er wettelijk nieuwe regels vastgesteld voor payroll medewerkers. Zo vielen payroll medewerkers eerst onder een CAO voor uitzendkrachten, de NBBU cao. Dit is sindsdien niet meer het geval. Hierdoor heb je als payroll medewerkers dezelfde rechten als een medewerker die ‘gewoon’ in dienst is bij het bedrijf.
We kunnen ons voorstellen dat het nog niet helemaal duidelijk is welke rechten je precies hebt als je payroll medewerker in dienst bent bij een bedrijf. We zetten de belangrijkste punten graag voor je op een rij:
Na een tijd hard werken ben je toe aan vakantie. Dan is het vervelend als je veel minder vakantie- en verlofdagen krijgt dan de rest van je collega’s! Met de nieuwe regeling voor payroll medewerkers heb je tegenwoordig recht op hetzelfde aantal verlof- en vakantiedagen als je collega’s. Daarnaast heb je bij ziekte recht op dezelfde doorbetaling als je collega’s.
Sinds de verandering van de regels mogen werkgevers geen fasecontracten meer uitgeven. Hierdoor mag de werkgever maximaal drie tijdelijke contracten uitgeven in maximaal drie jaar tijd. Wel kan het nog zo zijn dat de cao welke wordt gevolgd door het bedrijf, andere voorwaarden aangeeft. Eerder schreven we al een blog over de combinatie van vaste contracten en payroll. Hier leggen uit welke voorwaarden er zijn voor het hebben van een vast contract.
Betaalt het bedrijf waar je in payroll dienst bent een 13e maand uit aan collega’s? Dan heb jij hier ook recht op. Daarnaast moet het bedrijf waar je werkzaam bent ervoor zorgen dat er goede afspraken worden gemaakt over afspraken met derden, zoals een collectieve verzekering of een fitness- of fietsenplan. Hier zijn geen vaste regels voor: het bedrijf moet samen met de payrollkracht goede afspraken maken over dit soort regelingen.
In de aanpassing van regels in 2020, is er nog een wijziging opgenomen die per januari 2021 is gegaan met betrekking tot het pensioen. Een medewerker viel tot december 2020 onder het Stipp pensioen, maar per januari 2021 dient dit een adequaat pensioen te zijn. Wij bij Verdo Payroll hebben ervoor gekozen om samen te gaan werken met online pensioenbank Brand New Day voor het regelen van pensioenen voor onze payrollkrachten. Zo weten wij zeker dat onze payrollkrachten een goed pensioen opbouwen!
Verdo Payroll zorgt ervoor dat payrollkrachten zonder zorgen én zonder iets tekort te komen aan de slag kunnen gaan bij een nieuwe werkgever. Wilt u meer weten over contracten, voorwaarden of uitbetaling? Neem dan contact op met een van onze medewerkers. Mail naar info@verdopayroll.nl of bel naar Mirjam: 06 51 70 80 63. Wil je meer weten over Verdo Payroll? Kijk dan eens verder op de website.